سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

تغییر

چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۰۴ ق.ظ

خیلی خوب است که به سمتی رفته ایم که درباره آزارهای جنسی در این دیار می نویسیم. خیلی خوب است که بعضی هامان یاد گرفته ایم داد بزنیم به جای سکوت، سیلی بزنیم به جای برخود لرزیدن. 


همین چند وقت پیش بود که به مامان گفتم: «اگه اون وقتا که نوجوون بودیم یادمون می دادین به جای سکوت هرکی متلک انداخت بزنیم تو گوشش تا حالا پسرا یاد می گرفتن متلک اندازی کار خوبی نیست». گرچه از نسل مادرهامان چه انتظاری هست؟ آنها که از مادرانشان یاد گرفته بودند زن خوب یعنی زن بی اعتراض، حرف شنو، مطیع و نجابت یعنی هر کس هربلایی سرت آورد تو دم فرو ببند که نگویند کرم از درخت است.


اما گویا به نسلی رسیده ایم که یک چیزهایی را نمی تواند بپذیرد و اولینش همین تعریف هاست از خوبی و نجابت و زنانگی و این آنقدر خوب است که می شود برایش جشن گرفت. امیدوارم آرام آرام همه چیز را تغییر دهیم، البته در کنار آن دسته از مردانمان که حمایتشان همیشه باعث دلگرمی است. تلخ است که حکومت هنوز با ون های بزرگ ما را می برد و نمی فهمد عیب از کجای کار است. اما آرامش دهنده است وقتی که دختری را جلوی چشمان پیرمرد بلیت فروش ایستگاه اتوبوس سوار ون می کنند، بلند می گوید «آخه این دیگه باید چی بپوشه که کاریش نداشته باشید، مردم آزارها». 


این بلند شدن صداها، این فهمیدن ها، این شکستن سکوت ها، وسط اینهمه زشتی و ظلم، حال آدم را قدری خوب می کند. گرچه راه درازی در پیش است.


انگیزه ام برای نوشتن این پست:


این درد مشترک


آن گوشه دنیا که دخترهای مو بور نداشت


باشد که دیگر از این گه ها نخورند

نظرات  (۳)

سلام بر شما
ولی من فکر میکنم همون روش مادران ما در مواجهه با متلک‌گویی بهتر است؛ چون اگر کار به درگیری فیزیکی بکشد؛ دختران هیچوقت برنده نخواهند بود. اما وقتی جوابی به شخص بی‌ادب نمی‌دهید معنایش همان ضرب‌المثل معروف است که «جواب ابلهان خاموشی است.»
موفق باشید
پاسخ:
سلام
روش مادران ما نتیجه اش همین هست که الان می بینید
۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۳۴ بلانش دوبوآ
عباس معروفی خوبه
پاسخ:
بله خیلی :)
۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۴۸ فاطیما کیان
اون قدیم بود جواب ابلهان خاموشیست ! مال کدوم قرنید آقا رضا ؟ 
الان سکوت کنی میگن دلش میخواد دختره داره مارو دنبال خودش میکشه و عشوه میاد که ساکته  !!
مرد های زمان حال این حرف رو بزنن خیلی خنده داره والا ! باید خون گریه کرد برای این تشویق به سکوت !

شایدم مردا این ضرب المثل رو برای ازار جنسی ما استفاده میکنن و دلشون میخواد ما سکوت کنیم هرکاری کردن دیگه فوقش یه دخترو بی ابرو میکنن و جواب ابلهان هم خاموشیست دیگه !!! 
:|

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">