سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

چندهمسری

دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۳۸ ب.ظ

این روزها بحث چند همسری داغ شده. خیلی ها عصبانیند و خیلی ها هم انگار اصرار دارند عصبانی ها را عصبانی تر کنند. کوچک زاده نماینده سابق مجلس که خدا می داند چرا همچین کسی باید نماینده مردم باشد عکس برخی از زنان سرشناس را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و گفته اینها چون زشتند با چند همسری مخالفند. علی مطهری گفته چند همسری به حل یک معضل اجتماعی می پردازد و اضافه کرده اگر چند همسری  را قبول نکنیم به معنای این است که عده ای از بانوان حق تاهل محروم می شوند چون تعداد بانوان بیشتر از آقایان است.  اینکه عده ای مثل او فکر می کنند که می شود با این توجیهات چند همسری را توجیه کرد نشان از این دارد که دید روشنی از مردم ندارند یا فکر می کنند مردم فقط عده ی خاصی از مردها هستند. علی مطهری همین طور گفته اتفاقاً بشر امروز بیشتر از بشر دیروز به این حکم نیازمند است و  این سوال را در ذهن ایجاد می کند که منظورش از بشر زن ها هم هستند یا نه، و اگر ماجرا برعکس بود و مردها بیشتر از زنان بودند چه راهکاری پیشنهاد می کرد.

 در قرن بیست و یک پیشکش کردن ته مانده ی یک مرد به زن ها با عبارت «محروم شدن از حق تاهل» زننده است. زن ها انتخابگرند و خیلی هاشان ممکن است با اراده و اختیار خودشان نخواهند متاهل باشند و اصلا قرار نیست کسی به هر قیمتی متاهل شود تا سطح تسترون جامعه ذکور را پایین بیاورد. اما زننده تر از آن مردهای معمولی دور و برمان هستند که با شوخی های سخیف و احمقانه به این وضعیت دامن می زنند. مردهایی که مطمئنا هیچگاه قرار نیست زن دوم اختیار کنند اما فکر می کنند باید درباره اش شوخی کنند یا مثل یک خروس سینه جلو دهند و این را یک حق مردانه بدانند.

یک گروه خانوادگی داریم با آدم های معمولی قشر متوسط که فکر نمی کنم مردهایش هیچوقت بخواهند همسر دوم داشته باشند یا شاید هم می خواهند و جرات ابرازش را به صورت جدی ندارند. چند روز پیش  این گروه پر شده بود از همین شوخی های احمقانه. شوخی هایی کاملا زن ستیزانه و آزار دهنده که جرمش به اندازه همان نماینده ایست که علنا از چند همسری با هزار توجیه دفاع می کند.

فکر می کنم باید شروع کنیم و اول از همه تکلیفمان را با همین مردهای معمولی دور و برمان روشن کنیم. بعد هم ببینیم چطور به نمایندگانی رای داده ایم که نه تنها نیمی از جمعیت را جز «بشر» نمی دانند بلکه با آنها سر عناد و ستیز دارند.

نظرات  (۵)

۲۱ آبان ۹۸ ، ۰۹:۱۸ نیمچه مهندس ...

حالا من که آمارم خوب نیست ولی همون اول شروع این مسخره بازی یه پیجی تو اینستاگرام اومد با استفاده از داده های پایگاه آمار ایران ثابت کرد که جمعیت زنان از مردان بیشتر نیست.در حقیقت درصد تفاوت شون صفر بود.صفر!

بعد هم جزئی تر نگاه کرد و دیدیم که فعلا تعداد مردان بیشتر از زنانه.حالا با این تفاسیر زنان باید شوهر دوم بگیرن؟اینو چی میگی آقای نماینده؟

پاسخ:
مطمئنم حرف هاشون هیچ اساسی نداره فقط یک سری توجیهه برای حرف های مفتشون ما هم مجبوریم بشنویم. همیشه می گم اعتقاد احمقانه شاید زیاد باشه تو دنیا ولی اینکه یه اعتقاد احمقانه انقدر تریبون داشته باشه و تبلیغ بشه و باهاش رو اعصاب ما راه برن واقعا مساله است. چرا ما باید همچین نماینده هایی داشته باشیم؟
۲۷ آبان ۹۸ ، ۱۴:۲۰ عباس ذوالقدر

وقتی شریعت حدودی را در ازدواج برای ما معین کرده پس صحبت اضافی در این مورد به نظر من درست نیست.

من موافق چند همسری هستم. 

فقط بلدید تلویزیون های به اصطلاح سکولار را نگاه کنید و دیدگاه های ان ها را همه جا جار بزنید.

 

پاسخ:
این دیدگاهه منه نه تلویزیونهای سکولار. شما هم فقط بلدید چشمتون رو روی واقعیتها ببندید و از هر چی خوشتون نمیاد بگید اعتقاد دشمنه. نه عزیز جان اعتقاد یه عده ای تو همین مملکته.

منظورت از "ته مانده یک مرد" چیه؟

 

پایین آوردن سطح تستوسترون....! داری توهین میکنی.

 

متاسفانه بیشتر زنها در بعضی ابعاد نمیتونن منطقی فکر کنند. اصل چند همسری بیشتر به خاطر خود زنهاست. فکر میکنی قرآن که این همه به زنها ارزش و تقدس داده دلیلش از مجاز دونستن چند همسری چی باشه؟ در ضمن خدا گفته فقط مردهایی که میدونن توانایی تعادل برقرار کردن بین چند همسر رو دارن این کارو بکنند.

تو حتمآ متاهلی. و نمیدونی یک دختر 40 ساله مجرد چه سختی فکری میکشه. دختر و پسر هم نداره. مگر اینکه دچار جنون باشن.

یک ویدئو از دلایل منطقی چند همسری رو قبلنا دیدم اگه تونستم پیدا کنم برات میفرستم.

پاسخ:
اگه اینو نگید چی بگید. چطور ماله بکشید رو خوردن خق اینهمه آدم و هوسبازی رو شرعی و قانونی کنید؟

سلام. تو این مدت یکی دو نکته دیگه در مورد چند همسری فهمیدم که میخوام بگم ولی امیدوارم به جای واکنش سریع وتوهین و لفاظی کردن کمی در موردش فکر کنید. چند همسری رو نمیشه کاملا منسوخ کرد. چرا؟

1. چند همسری مخصوص دورانی خاص یا موقعیت های خاص است. در طول تاریخ بارها مردم دنیا شاهد جنگهای خونین بودن و در این جنگها اغلب کشته ها آقایون بودن. و بعضی وقتها جمعیت زنان در یک سرزمین چند برابر میشده. به نظرت انصافه که کلی دختر آرزوی مادر شدن رو به گور ببرند؟ و موقعیت های خاص مثل عدم توانایی باروری زن که این خود اشکال متفاوتی پیش میاد... شایسته نیست که یک زن به خاطر ناباروری بیوه و بی سرپرست باشه.

 شاید بگی اگه اینطوره زن هم برای ناباروری شوهرش باید بتونه شوهر دوم بگیره. چند شوهری در عمل غیر ممکنه. خودت اگه فکر کنی برخی مواردرو احتمالا بفهمی. بهتره اینجا گفته نشه. یکیش مسئله عده شدن زن است که علم هم بهش رسیده و...

زن اگه شوهرش مشکل داره ناچاره طلاق بده و با مرد دیگری ازدواج کنه.

2. اسلام دو شرط برای چند همسری یک مرد گذاشته. اول اینکه وقتی مردی مثلا میخواد زن دوم بگیره باید زن اول رضایت بده. و دوم اینکه مرد باید توانایی و صلاحیت برقراری عدالت بین زنان رو داشته باشه.

 

قصدم تایید کردن تمامی قوانین فعلی کشور نیست. فقط میخوام بگم چند همسری در اسلام بیشتر به خاطر خود زنهاست و اینکه بگی اسلام به زنان ظلم کرده کاملا غلطه. در حال حاضر هم در موارد معدود و خاص با در نظر گرفتن دو شرط گفته شده و نیز صلاح دونستن متخصصین امر میتونه اجرا بشه.

معلومه حالت خوش نیست. آقایون هم میتونند با به کار بردن واژه های تخمک و استروژن و خون پریود شما ماده ها رو مسخره کنند. خوشتون میاد؟

چرا جمع بستم؟ چون تو تنها خانمی نیستی که این الفاظ رو به کار میبری. متاسفانه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">