سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

قانون تبعیض

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۹ ق.ظ

 دو مرد داشتند برایم توضیح می دادند که حجاب قانون کشور است و خوب یا بد باید رعایت شود. یکی شان تعریف کرد که خانه فلان خانم نویسنده بودند و این خانم تا زمانی که عکاس درخواست کرده عکسی بگیرد بی حجاب بوده اما بعد از درخواست عکاس یک شال روی سرش می اندازد. وقتی با تعجب عکاس روبرو می شود می گوید که این قانون مملکت است و باید رعایت شود. این دوست هدفش از تعریف این داستان این بود که بگوید ببینید فلان زن نویسنده فرهیخته این قانون را قبول دارد و شما هم به قانون احترام بگذارید.


خوب من فکر می کنم اینکه این خانم نگذاشته ازش عکس بگیرند ربطی به قبول داشتن قانون نداشته و فقط از دردسر جلوگیری کرده است. چه کسی می گذارد هنگام نقض قانون ازش عکس بگیرند به خصوص که فرد معروفی هم باشد؟ 


قطعن عجیب نیست که نیمه ای از جمعیت که قانون به نفعش نوشته شده و کمترین محدودیت را برایش در نظر گرفته از رعایت قانون حرف بزند. همان طور که در زمان تبعیض نژادی در آمریکا حتمن بیشتر اعتراض کنندگان به تبعیض نژادی سیاهان بودند، نه سفیدان. احتمالن سفیدان فکر می کردند رعایت کردن قانون که کاری ندارد و این قانون مملکت است. احتمالن رزا پارکس برای سفیدها یک زن کله شق نقض کننده قانون بیشتر نبود که از حدش حسابی تجاوز کرده بود.


متاسفانه آدم ها توانایی همدلی و نگاه کردن از چشم یکدیگر را ندارند.

نظرات  (۳)

خیر، برکت، خرسندی، سلامت، خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت، توشه شب قدرتان باد.

آره رعایت قانون خوبه ولی چند تا سوال برام پیش اومد؟
1- این قانون رو کیا نوشتن و بر چه اساسی ؟
2- چند تا از این قانون گذاران از خود زنان بوده اند؟ ( منظورم زنان نزدیک به عوامل حکومتی نیست که عده خیلی کمی هم هستند و بدلیل خودی بودن توانسته اند جایگاه خودرا در این سیستم مرد سالار حفظ کنند! و در اینگونه موارد بجای هر گونه استدلال عقلی از "باور هایشان" به مردسالارانه ترین روش های ممکن مایه می گذارند.)
3- عدم رعایت این قانون چه عواقب مالی و حتی روحی و جانی ای در دراز مدت برای فرد خاطی!!! در بر خواهد داشت؟
4- اساساً آیا می توان این قانون را علنا در فضای رسانه ای و عمومی مورد نقد اساسی قرار داد و افرادی با نظرات کاملا! متفاوت این امکان را داشته باشند که نظرات خود را علنا اعلام کرده و در این مورد بحث و نقد داشته باشند بدون اینکه بعدها دچار عواقب!!!! آن شوند.

-چطور میشه که یه عده معدودی  اونهم با جنسیت مرد! با یه سری باورهاای خاص بیان برای یه عده دیگه که حتی از جنس خودشون نیستن یه قانونی رو وضع کنن و بعد هم اصرار داشته باشند که این بهترین گزینه ممکن هست و امکان تغییر وجود ندارد.
-قانون باید بر اساس نیاز های من و شما و با در نظر گرفتن معیار های مختلف عقلی نوشته شود نه بر اساس باورهای یک عده خاص(وقتی نظر بنده تبدیل به باور شود مسلما جایی برای بحث و نقد و گفتگو باقی نمی مونه ...) اونوقت با گذر زمان میشه این قانون رو مدام مورد بررسی قرار داده و بهتر و بهترش کرد.
- مثلا بحث تجاوز در آمریکا رو در نظر بگیرید که تا قبل از 1993 هر گونه رابطه شخص با همسرش، صرفا به دلیل اینکه ازدواج رسمی داشتند، حتی در صورت عدم رضایت طرف مقابل، تجاوز محسوب نمی شد ولی با گذر  زمان  و مشاهده موارد خاص یه عده حقوقدان (که حتما خانوم هم بینشون بوده !) و روانکاو و جامعه شناس و ... نشستن و بحث کردن و آخرش به این نتیجه رسیدن که باید قانونشون رو توی این مورد بروز کنن و توی 50 ایالت در سال 1993 بحث maritall rape  رسما تایید شد. اونوقت اینجا یه عده مرد بدون حضور چهار تا "حقوقدان تحصیلکرده بدون باورها و تعصبات خاص" و بدن حضور زنان و متخصصین شاخه های مختلف می شینن  و برای من نوعی تصمیم می گیرن و انتظار دارن که به این قانون احترام هم گذاشته بشه!!!!!
-
پاسخ:
موافقم با همه حرف هات.
درد من بیشتر از اینه که مرد فرهنگی این مملکت هم حرف همون حکومتی ها رو داره می زنه، خیلی هم حق به جانب این کار رو می کنه.

خب باید بیینی که از نظر این آقایون به ظاهر فرهنگی، اصلا معنی فرهنگ چیه؟

می دونی چیه؟ بهتره که بعضی وقتا به بعضی از این آقایون مثلا فرهنگی یادآوری کرد که مهم کاری هستش که انجام میدیم نه حرفی که میزنیم. به قول یکی از دوستان دنیا یه واقعیت عینی هستش ومن و شما نمی تونیم یه عمر حرفای آزادی خواهانه بزنیم ولی در عمل حق و حقوق اطرافیانمون رو صرفا چون فیزیکی شبیه به ما ندارند نقض کنیم و فکر کنیم که خیلی هم متمدنیم.
تجربه شخصی من در برخورد با این گروه تا الان این بوده که توی مسائل کلیدی دقیقا مثل حکومتی ها فکر می کنند منتها تنها فرقشون اینه که میگن در رأس هرم حکومتی باید فرد x به جای فرد y قرار داشته باشه! یعنی ته تهش با ساختار سیستم مشکلی ندارند بلکه با افراد درون ساختار مشکل دارند. 
پاسخ:
 بعضی از این آقایون کارهای ارزشمندی برای مملکت انجام دادن در بحث میراث فرهنگی یا محیط زیست ولی متوجه تاثیری که می تونن رو بحث تبعیض داشته باشن نیستن. ناآگاهی در این زمینه خیلی زیاده و انگار برای خیلی از مردم عادی شده این تبعیض ها. نمی دونم واقعن باید چه کرد. گاهی از حرف زدن درباره تبعیض خسته می شم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">