سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

میزبانی شطرنج زنان

جمعه, ۱۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۳۳ ب.ظ

درباره ماجرا میزبانی شطرنج زنان از سوی ایران، از طرفی بحث حجاب اجباری است که یکی از روزمره ترین و آزاردهنده ترین اجبارهای تمام این سال هاست و از فرط روزمرگی گاهی آزاردهنده بودنش به چشم خیلی ها نمی آید و این آزاردهنده ترش می کند و دیگری بحث پیشرفت زنان ایران بدون حداقل کمک های بیرونی و با پشت سر گذاشتن انواع موانع و مصایب و به چشم نیامدن ها و سرکوب شدن هاست.
اما  فکر می کنم دادن میزبانی شطرنج زنان به ایران نمی تواند درست باشد. درست این است که زنان به دلیل حجاب از مسابقات جهانی بیرون رانده نشوند. اما اینکه زنان دیگر دنیا را مجبور کنیم که به دلیل میزبانی یک کشور مسلمان به صورت اجباری حجاب داشته باشند به نظر درست نمی آید. 
این مساله وقتی پررنگ تر به نظر می رسد که ما بدانیم کشورهای اسلامی دیگری در دنیا وجود دارند که حجاب در آنها اجباری نیست. به خصوص که این مساله می تواند باعث شود دنیا همچنان به این تفکر اشتباه ادامه دهد که حجاب سنتی است که زنان ایرانِ امروز همگی آن را پذیرفته اند و به اختیار استفاده می کنند و آگاه نباشد که برای نگه داشتن این پارچه ها بر سر زنان هرسال چه پول هایی خرج می شود و چه آزار و اذیت هایی به زنان و خانواده هایشان تحمیل می شود.
غیر از تمام مسائل و مشکلات ما در ایران به نظر می رسد اجبار کردن زنان غیرایرانی به حجاب با بهانه میزبانی، یک حرکت ضد زن  و ضد آزادی به طور کلی است حالا چه به ضرر ما در ایران باشد و چه به نفع ما.

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۶
سورمه

ایران

زن

نظرات  (۳)

چه پول‌هایی خرج میشه در راه بلاهت‌ها واقعا
آدم نمیدونه به حقایق بخنده یا گریه کنه جدی
در سطح حق فردی کاملا درست میگید؛ قانون حجاب اجباری نقض آزادیهای فردی تک تک اون شطرنج بازهاست و کاملا قابل درکه که نخوان تن بدن و به همین علت به ایران نیان. 

اما موضوع اینه که استدلال طرفداران تحریم فقط مساله حق فردی نیست. مدعی هستند که با این کار دارن به نحوی از حق زن ایرانی هم دفاع میکنن یا کارشون به نحوی به نفع زن ایرانیه یا موجب تضعیف موضع حکومت در قبال حجاب اجباری میشه. که به عقیده من اشتباه میکنند. از قضا تاثیری که این تحریم بر وضعیت زن ایرانی داره کاملا همسو و همجهت با تاثیر حجاب اجباریه. هردوشون به انزوای اجتماعی بیشتر زن ایرانی ختم میشن. چیزی که احتمالا مدافعان حاکمیتی حجاب اجباری مشکلی باهاش ندارن و ای بسا ازش استقبال هم بکنن. (یادمون باشه که غایت و هدف حجاب اجباری همین انزوای اجتماعیه.)

به نظرم تاکید روی این نکته مهمه که این عمل یک حرکت اجتماعی به نفع وضعیت زنان ایرانی نیست و اقدام موثری برعلیه حجاب اجباری هم نیست چون این نکته در تصمیم گیری اون شطرنج بازها موثره و مبلغان تحریم هم این رو خوب میدونن. اگر فقط از زاویه حقوق فردی استدلال کنند احتمالا عده کمتری بهشون ملحق میشن تا وقتی اون شطرنج بازها رو متقاعد کنن که با تحریمشون دارن به همجنسهاشون تو ایران کمک میکنن. 

بالاتر هم گفتم: به نظر من کاملا قابل درکه اون شطرنج بازا بخوان مسابقات رو به دلیل حجاب اجباری (که نقض آزادی فردیشونه) تحریم کنن. حقشونه و بحثی درش نیست. اما اگر تحریم میکنن به اسم آزادیهای فردی خودشون بکنن نه حمایت از زن ایرانی. چون به عقیده من برخلاف ادعای مبلغان ایرانی تحریم، این کار کمکی به حقوق زن در ایران نمیکنه، اگر که ضرری نرسونه یا جلوی فایده ای رو که برگزاری مسابقات داره نگیره. چون اتفاقا این برگزاری مسابقات و اتفاقات مشابهه که در دراز مدت موضع طرفداران حجاب اجباری و طرفداران محدودسازی زنان رو تضعیف میکنه. 


پاسخ:
منم موافقم که باید به اسم آزادی های فردیشون تحریم کنن.
 خارج از اینکه این حرکت به  نفع یا ضرر زن ایرانی باشه من فکر نمی کنن اصلا این دوستان خارجی چیز زیادی درباره زن ایرانی بدونن که بخوان کمک کنن یا نه.
موافقم. اون شطرنجبازها احتمالا چیز زیادی درباره وضعیت زن ایرانی نمیدونن. اما کانون و مغز استدلال موافقان ایرانی تحریم اینه که این کار حمایت از حقوق زن ایرانیه یا عمل موثری برعلیه حجاب اجباریه. 

برای همین فکر میکنم مهمه که صدای منتقدان تحریم هم به گوش شطرنجبازها که نهایتا تصمیمگیرنده های اصلی تحریم هستند برسه. 
پاسخ:
البته من خیلى نمى تونم استدلال کنم این ماجرا براى زن ایرانى به طور کلى (نه فقط شطرنج بازها) فایده اى داره یا نه. چه بسا حتا باعث بشه که بگن ببینید اینها حجاب رو قبول دارن و با حجاب به اینجا رسیدن و حجاب جلوى پیشرفتشون رو نگرفته و چه و چه. نمى دونم واقعن. ولى به نظرم به هر حال یک زن خارجى باید تحریم کنه میزبانى ایران رو به دلیل حجاب اجبارى و محدودیت آزادیهاى فردى. شاید به نظر بیاد اینجا منافع زنان ایران و زنان خارج از ایران در تعارض باهم دیگه است ولى به نظرم رفتار ضد آزادى، ضد آزادیه به هرحال. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">