سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

لالایی یا تاریخ زنانه

يكشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۰ ق.ظ

نمی دانم چطور می شود که زن هم موجودی لطیف و ظریف و با محبت و بااحساس باشد و هم در تاریخ گویی از خیانت و زن گرفتن و صیغه کردن مردش ککش نگزد. در صفحات تاریخ فقط نوشته فلان شاه یا فلان رجل زن گرفت ولی با زنان دیگر هم شیطنت هایی داشت یا زن اولش فلانی بود و زن دومش بهمانی. به همین بی احساسی، به همین سردی، به همین بی خیالی.
 از ازل تا به حال، در طول تاریخ زنان از این همه کوری تاریخ نسبت به عشق زجر کشیده اند، تاریخ را  اما مردان نوشته اند و همین است که پر است از جنگ و کشورگشایی. تاریخ را اگر زنان می نوشتند  غم نامه ی بود از خیانت ها و از دست دادن ها و تنها ماندن ها. جمله هایی با این مضمون که فلانی رفت و جوانی و زیبایی و عمر و امیدم را هم با خودش برد. فلانی جسمش هست ولی خودش نیست، فلانی مهربانیش را برده برای دیگران ولی من مادر بچه هایش هستم و مگر چه می توانم بکنم. و مگر زن ها در تاریخ چه می توانستند بکنند غیر از اینکه سایه شوهر را بالای سر خود نگه دارند لابد، و برای بچه هایشان لالایی های پرسوز و گداز بخوانند که حالا لالایی هایشان بشود تاریخ زنانه، بشود مهر تایید غم هایشان.


موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۸
سورمه

تاریخ

زن

نظرات  (۳)

البته که تاریخ رو مردان نوشتن اما اگر در تاریخ به جای صدای مردانه صدای زنانه طنین انداز می شد باز هم به این شکل نمی بود. چه بسا تاریخ هایی را هم زنان نوشته اند و مهر تایید غم هایشان نیست.
۰۸ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۵ نیمچه مهندس ...
من همیشه از این متعجبم که میگیم سرزمین مادری،زبان مادری و قوانین و اخلاق مردسالارانه س.این تناقض رو نمی تونم بپذیرم.
یه جایی مطلبی خوندم که کشورهای پیشرفته مادر محورن.به این معنی که همکاری میکنن با هم،دلسوز هستن و ویژگی هایی از این دست.ولی اونا که مردسالار هستن از لحاظ ویژگی های اجتماعی سالم عقب هستن.البته مطلب طولانی بود و این جمله ی من چکیده هم حساب نمیشه.اما برداشت من این بود. 
۰۸ مرداد ۹۶ ، ۱۸:۰۱ نیمچه مهندس ...
من همیشه از این متعجبم که میگیم سرزمین مادری،زبان مادری و قوانین و اخلاق مردسالارانه س.این تناقض رو نمی تونم بپذیرم.
یه جایی مطلبی خوندم که کشورهای پیشرفته مادر محورن.به این معنی که همکاری میکنن با هم،دلسوز هستن و ویژگی هایی از این دست.ولی اونا که مردسالار هستن از لحاظ ویژگی های اجتماعی سالم عقب هستن.البته مطلب طولانی بود و این جمله ی من چکیده هم حساب نمیشه.اما برداشت من این بود. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">