سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

شهری برای همه

دوشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۱۲ ب.ظ
بعضی کوچه های محله ما ،با اینکه پیاده روهای عریضی هم دارد، به دلیل سربالایی بودن کوچه، پله دارد.  در محله ما سالمندان زیادی زندگی می کنند و وقتی توی محله راه می روی می توانی ببینی شان. خیلی هاشان عصازنان این طرف و آنطرف می روند و پیرمردها توی پارک محله می نشینند و شطرنج بازی می کنند و پیرزن ها باهم حرف می زنند. 
دیروز توی کوچه مان پیرزنی را دیدم که به سختی با والکر راه می رفت، خیلی آهسته و باطمانینه ولی داخل خیابان، نه پیاده رو. مشخص بود که دلیلش پله های پیاده رو ست که مجبور شده بیاید توی خیابان. داشتم به خودم فکر می کردم که موقع پیری حال راه رفتن با والکر را دارم یا نه آنهم وقتی که مجبورم وسط خیابان راه بروم در شهری که هیچ چیزش مناسب سالمندان نیست.
 واقعن چطور می شود این شهر را برای همه مناسب سازی کرد؟ برای سالمندان، کودکان، زنان باردار، معلولان و همه؟ ما همه پیر می شویم، ممکن است بچه دار شویم و باور کنید امکان معلول شدن برای همه هست. کاش بتوانیم فکری برای مناسب سازی شهرمان بکنیم یا حداقل به آن حساس باشیم.

نظرات  (۵)

۲۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۳۳ نیمچه مهندس ...
به نظرم فعلا تنها راه اساسی اینه که همه ی شهر رو بکوبیم از اول بسازیم.وگرنه این مدلی که پیش میریم تا اون موقع 7 کفن پوسوندیم.
پاسخ:
ولی جدی باید دنبال راهکار بود. می دونی که نمی شه همه شهر رو بکوبیم :)
کامنت مهندس منو یاد دیالوگی از فروشنده انداخت:
دلم می‌خوام می‌تونستم این شهر رو بکوبم از نو بسازم.
همینی که می‌بینی رو یه بار کوبیدن از نو ساختن شده این...
شهرهامون مناسب حال جوونهای سالم و انسان های عادی هم نیست چه برسه به اینایی که گفتی :/
پاسخ:
واقعا همینطوره
۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۹:۱۲ نیمچه مهندس ...
راه منطقیش اینه که امکاناتی که تو پایتخت وجود داره به شهرای دیگه هم بدن یا حداقل هر صد کیلومتر به صد کیلومتر اون امکانات وجود داشته باشه.وقتی 8 میلیون بریزن تو پایتخت همین میشه دیگه،همه جا خونه.حلقه ی سبز هم که شهرداری های ما نمیدونن چیه ماشالا.
نیاز به تربیت مهندسان شهرساز و از اون مهم تر استفاده از اونا و البته لایق ترین هاشونه.
پاسخ:
نمی دونم کی قراره این سیستم  ایران مساوی است با تهران رو تموم کنن در سیاست هاشون. همه امکانات رو دادن به تهران انگار ایران فقط همین ده پونزده میلیون نفره و بقیه هیچ.
اونایی که مرجع تصمیم گیری برای این کارها هستن قرار نیست توی پیری با واکر راه برن!
پاسخ:
اصلا با پا هم قرار نیست راه برن! چه برسه به والکر.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">