سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

پریود (به بهانه روز بهداشت قاعدگی)

سه شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۵۲ ق.ظ

اولین بار دوم دبیرستان بودم. تا همان موقع هم هیچوقت کسی در موردش با من حرف نزده بود. می دانستم چی هست چون وقتی در مساله ای جز آخرین ها باشی بالاخره چیزی قبلا به گوشت خورده است اما به هرحال یادم نمی آید همسن و سال هایم زیاد راجع بهش حرف زده باشند. وقتی هم می زدند هیچوقت صریح نبود، همیشه انگار داشتند راجع به یک موضوع ممنوع حرف می زدند. در تمام آن سال ها نه مامان، نه هیچ معلمی در مدرسه، درباره این مساله حرف نزد و احتمالا برای همین خیلی طبیعی بود که خودمان هم یاد بگیریم نباید درباره اش حرف بزنیم. می خواهم بگویم این موضوعی نبود که فقط در جامعه مردانه ممنوع باشد، این یک موضوع کلا ممنوع بود.من بعدها که فهمیدم پسرها برای آلتشان اسم می گذارند و گاهی بین خودشان این اسم ها را صدا می زنند دوزاریم افتاد که فرق ما با آنها از زمین تا کره ماه است. ما بین خودمان هم درباره بدنمان حرف نمی زدیم.
هیچوقت پریود دردناکی نداشتم ولی  همیشه از افسردگی شدید قبل از پریود عذاب کشیدم.  زمان پریود شدن من، اطلاعات انقدر زیاد و در دسترس نبود و اینترنت یک پای زندگی نشده بود و حتی نمی شد مطمئن بود یک مساله دلیلش پریود هست یا نه، طبعا سوال هم نمی کردیم. خیلی به تدریج همه چیز را درباره ی این سیکل طبیعی بدن زنان فهمیدم.
می شود درک کرد که با این پیش زمینه سکوت درباره این دوره زنانه، امروز انقدر در موردش سوتفاهم و عقده و مشکل وجود داشته باشد. هنوز زن های زیادی را می شناسم که مخفیش می کنند. خودم هم گاهی همین کار را می کنم.
یک از آشنایانم که همیشه دردهای خیلی بدی در دوران پریودش داشته و دو پسر بزرگ دارد که یکیشان ازدواج کرده، تا همین امروز هم از پسرهاش مخفی می کندکه این درد پریود است. چند وقت پیش که به خاطر درد پریود کارش به بیمارستان کشید و سرم زد، باز هم به پسرهاش که خیلی هم ترسیده بودند چیزی نگفت. اینکه مردهای ما گاهی درباره پریود آزاردهنده رفتار می کنند احتمالا یک سرش هم به چنین رفتارهایی برمی گردد. بماند که به نظرم امروز انقدر درباره همه چیز اطلاعات در دسترس هست که خیلی رفتارها و برخوردها اصلا قابل قبول نیست.
امسال اتفاق جالبی افتاده و به مناسبت 28 می، که گویا روز جهانی بهداشت قائدگی است خیلی ها شروع کرده اند و در اینستاگرام درباره تجربه این دوره طبیعی بدن زن پست گذاشته اند. از کامنت ها می شود فهمید که چقدر هنوز حرف زدن درباره پریود برای خیلی ها قابل تحمل نیست، اما این حرف زدن ها همه راهی است به سوی عادی سازی چیزی که از اول هم باید عادی می بود. به نظر می آید زن بودن و تمام مسائل مرتبط به آن هنوز برای خیلی ها عادی نیست  و ما چاره ای جز امید و تلاش  نداریم.


موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۸
سورمه

تبعیض

زن

نظرات  (۵)

۰۸ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۵۹ قیمت سنگ مصنوعی
سلام.ممنون بابت مطالب خوبتون.وب خیلی خوبی دارید
آره. منم همین تجربه رو داشتم. فقط خواهرم یه چیزایی بهم گفته بود. 
۰۸ خرداد ۹۷ ، ۱۷:۵۷ نیمچه مهندس ...
چقدر خوشحالم که وقتی پریود شدم کلی اطلاعات راجع بهش داشتم.بالاخره جزوه های احکامی که تو مدرسه بهمون می دادن اینجا فایده داشت.
خنده دار ترین خاطره م از پریود وقتی بود که رفتم تو آرایشی بهداشتی و به فروشنده ی مرد گفتم نوار بهداشتی مشبک میخوام و به وضوح دیدم که آقاهه شوکه و دست پاچه شد و همکار خانومش رو صدا زد.
پاسخ:
منم خیلی چیزا از توضیح المساءل خوندن یاد گرفتم، گرچه فکر می کنم برام زود بود یاد گرفتنشون اونم با اون ادبیات توضیح المساءلی!
۰۸ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۵۱ مصطفا موسوی
جدی به نظرم باید یه مدت مرد ها برن مرخصی، زنها با خودشون تنها باشن، اول مشکلات خودشون با خودشونو حل کنن بعد بیان سراغ حقوق گم شده شونو از ما بگیرن! 
پاسخ:
به نظرم فرقی نمی کنه. وقتی زن ها هم تو جامعه مردسالار بزرگ شدن با دید وتربیت مردسالار طبیعیه که این مشکلات رو داشته باشن. همه باید باهم براش تلاش کنیم و به خصوص برای بچه هامون سعی کنیم این اشتباهات رو انجام ندیم و مردها به عنوان دوست، پدر، برادر می تونن خیلی کمک کنن.
من خیلی ها رو میشناسم توی ماه رمضون مجبورن الکی وانمود کنن که اونام روزه ان که مبادا داداش ها و باباشون یه دفعه چیزی بفهمن! یا موقع نماز صبح ها باید با خانواده همیشه بیدار بشن_ حتی وقتی که پریودن_  که یه دفعه باز پیش برادرها و باباشون بد نباشه! 
یا به قول شما همین درد پریودی که بعضی هارو راهی بیمارستان می کنه! 
خیلی تلخه که توی خانواده ی خودت هم اینقدررر سانسور کنی آزادی و راحتی رو به خاطر یه تابوی مسخره!
پاسخ:
باید براش تلاش کنیم. هر گام کوچیکی مهمه با اینکه خیلیا مسخره می کنن ولی من فکر می کنم کوچکترین کارها هم مهمن،

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">