سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

گفتن یا نگفتن

سه شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۰۱ ب.ظ

دوستی دارم که رازی دارد و این راز به طریقی بدون اینکه بخواهم به گوش من رسیده است و آن دوست از این موضوع بی خبر است. بعد هر از چندگاهی که با هم حرف می زنیم او از دوره ای از زندگیش حرف می زند که خیلی سخت بوده ولی ادامه نمی دهد که چرا و چطور و من هربار می دانم از چه حرف می زند و او نمی داند که من می دانم و من هر بار از این دانستن خودم و ندانستن او معذب می شوم.  این روزها سوال اخلاقیه من از خودم این است که باید به او بگویم همه چیز را می دانم یا بگذارم در همین توهم آرامش بخشش بماند؟

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۱۵
سورمه

دوست

زندگی

نظرات  (۱۲)

دونستن بعضی از رازها برای شخص اول که صاحب رازه، باعث برداشته شدن یه باری از روی دوشش میشه. اما خب بدلایلی هم ممکنه صاحب راز نخواد قسمتی از راز رو کسی بدونه یا دقیقا دلش نمیخواد یه شخص خاصی بدونه.

بنظرم برای این مورد و همون توهم ارامشش که گفتی، باید احترام قائل شد.

پاسخ:
مرسی از نظرت

در پی کامنت خوب قبلی، بنظرم میشه بهش اطمینان داد که اگه بخواد میتونه بهمون اعتماد کنه واسه از جزئیات حرف زدن
و بهتره خودش رازشو بگه، اینجوریه که سبک میشه

پاسخ:
مرسی

احتمالا جواب این سوال برای هرکس فرق می کنه. بعضیا می خوان بدونن و بعضیا آرامش رو ترجیح میدن. باید دید دوست شما جز کدوم دسته است.

پاسخ:
به این فکر کردم ولی فهمیدن اینکه دوست من تو کدوم دسته است کار آسونی نیست به نظرم
مرسی از نظرت

من فکر میکنم دوستی که اینقدر ادم رو صمیمی دونسته که در مورد دوره ای از سختی که توی زندگیش بوده آدم رو محرم رازش میدونه حقش هست که بدونه که تو جزییات بیشتری از اون راز رو میدونی. اینکه بعدش تصمیم بگیره بیشتر یا کمتر یا اصلا در مورد موضوع حرف بزنه دیگه تصمیم خودشه ولی از نظر من اخلاقیتر اینه که بدونه که طرف مقابل تا چه حد از ماجرا مطلع هست.

پاسخ:
به نظر خودمم اخلاقی تره ولی ممکنه ناراحت کننده تر باشه. اخلاق چقدر پیچیده است واقعا.
مرسی که نظر دادی

"اخلاقی تره" ولی "ممکنه ناراحت کننده تر باشه".  با برداشت از حرف خودت انتخاب بین یک حقیقت در مقابل یک احتمال هست. و اینکه دوستی یک تعامل اخلاق مدارانه و مبتنی بر صداقت و اعتماد هست مطمینا بعد احساسی هم در رابطه دوستی قوی باید باشه ولی شخصا فکر میکنم بعد اخلاقی اش ارجح تر هست: الزاما هرکس رو که ما بهش حس خوبی داریم دوست خوبی نیست. 

پاسخ:
خیلی حرفت جالب و عمیقه. باید بهش فکر کنم.

احتمال اول اینکه ممکنه معذب بشه دوم اینکه تازه میخواد بدونه شما از چه کسی راز رو فهمیدید و اون طرف چرا راز رو برملا کرده به نظر من صبر کنید تا خودش به موقع بهتون بگه

پاسخ:
مشکل اصلی من اینه که اگه یه روز بفهمه من می دونستم و سکوت کردم از من ناراحت می شه؟ و دوستیمون نحت تاثیر قرار می گیره؟
۲۵ مرداد ۹۸ ، ۱۷:۳۶ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

من اگه بودم بهش نمی گفتم! خودم هم جای اون باشم دوست ندارم که بدونم!

پاسخ:
اگه یه روز از یه جای دیگه فهمیدی چی؟ از اینکه بهت نگفتم ناراحت نمی شی؟ که اینهمه وقت می دونستم؟
۲۵ مرداد ۹۸ ، ۲۱:۰۲ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

اگه از اون دونستن سوء استفاده نکرده باشی، نه!

چنین اتفاقی افتاده. کسی بوده که بعد از اینکه فهمیدم رازم رو میدونسته خیلی خوشحال بابت تمام برخوردها و رفتارهایی که با وجود دونستنش داشته و اصلا به روم نیاورده. یکی بوده به روم آورده و ناراحتم کرده. ویکی که نه تنها به من نگفته که کاری کرده بعد از دونستنش ناراحت شده باشم.

۲۵ مرداد ۹۸ ، ۲۱:۰۳ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

البته نمیشه سلیقه همه رو یکی در نظر گرفت. من نظر خودم رو گفتم

پاسخ:
دقیقا سلیقگی بودنش کار رو خیلی سخت می کنه. 
مرسی عزیزم که نظرت رو گفتی

منم خیلی اتفاقی متوجه شدم که یکی از همکارهام درگیر کارهای طلاق و جدا شدنه و خوب توی محیط کاری به هیچکس حتی نکفته بود که ازدواج کرده حتی! منم اتفاقی متوجه شدم و الان همین حس بهم دست میده بعضی وقت ها!! مخصوصا وقتی به قول تو یه اشاره هایی به دوران سختی از زندگیش می کنه!

پاسخ:
پس می دونی چی می گم. حالا اینکه همکاره و دورتره احتمالا. اگر دوست باشه سخت تر میشه.

سلام و درود سرمه خانوم عزیز

 

بانوی عزیز خودتون هم اذعان دارید ، اخلاقی تر هست ک بهش بگید

پس چرا انجامش نمیدید ؟

البته ک ب اندازه ی این دوستی بستگی داره  و از دوحال خارچ نیست ـ یا بعد از گفتن ازتون فاصله میگیره و یا دوستیتون مستحکمتر میشه 

ولی حداقلش اینه ک شما صادقانه در این رابطه ی دوستی قدم برداشتید و مورد توبیخ وجدانتون قرار نمگیرید 

امیدوارم عملی اخلاقی رو ک خودتون هم بهش مقید هستید انجام بدید و ایندوستی پایدار بمونه

شاد ئ سلامت باشید

پاسخ:
مرسی از اینکه نظر دادید و آرزوهای خوبتون برای من

سلام

معمولا توی این موارد من شرایط رو برای فرد مقابل راحت میکنم چون ترجیح میدم هر دو در یه سطح از آگاهی ذهنی باشیم(چون خودم هم از ادامه دار شدن این دولایه بودن معذب میشم)

یعنی جایی از صحبت که اجازه بده مثالی که ربطی به زندگی اون نداره ولی دیدگاه منو نسبت به اون موضوع نشون بده میزنم و در موردش صحبت میکنم

یا جاهایی کنار همراهی با صحبت هاش بهش اطمینان خاطر از درک شرایطش و اینکه میتونم تصور کنم چقدر مشکلات متنوعن میدم واینکه قضاوتی در مورد شرایط آدمها و تصمیماتشون ندارم

این موارد معمولا باعث میشه خود فرد درباره موضوع صحبت بکنه

اگر به هیچ عنوان و هیچوقت نزدیک اون موضوع نشد متوجه میشم اصلا نمیخواد من اطلاعی داشته باشم و دیگه تلاشی نمیکنم و ترجیح میدم رابطه جوری پیش بره که هرگز فهمه من میدونستم

پاسخ:
مرسی از نظرت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">