سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

یک کم با هم مهربانتر باشیم

جمعه, ۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۹ ب.ظ

می دانید، من هم خیلی با سفر به کشوری که انقدر همه مان به دلایل مختلف ازش شاکی هستیم موافق نیستم، و از اینکه هر سال همه جا می نشینیم و غر می زنیم که عربستان فلان و بهمان است و آل سعود اینطور و آنطور است ولی می رویم کلی از آنجا سوغات می خریم و پول توی جیبش می ریزیم تا بعد پول ها را بدهد مثلن به داعش یا دیگران دل خوشی ندارم. ولی  وقتی فکر می کنم یک عده آدم که می توانستند مادربزرگ ، پدربزرگ، پدر، مادر، دایی، خاله، عمو، عمه و کس و کار ما باشند، رفته اند مکه و بعد خانواده هاشان منتظر بودند اینها برگردند تا برایشان پرچم بزنند به در و دیوار و ولیمه بدهند و خوشحالی کنند ولی حالا باید منتظر جسدشان باشند و دنبال نام عزیزشان در میان کشته شده ها بگردند واقعن دلم ریش می شود.
می دانید بعضی چیزها ربطی به بعضی چیزها ندارد. یعنی می توان هم مخالف عربستان رفتن مردم بود، هم برای کشته شدگانی که هموطنمان هستند ناراحت بود. به خدا لازم نیست چون موافق رفتنشان نیستیم حالا که کشته شده اند بهشان فحش بدهیم. آدم با خیلی از کارهای خانواده خودش ممکن است موافق نباشد اما اگر خار به پای هرکدامشان برود قلب آدم درد می گیرد.


نظرات  (۴)

نمیدونم وقتی گفته میشه پول سوغاتی های ما اسلحه میشه و اینا واقعن یعنی چه تصوری هست از گردش مالی سر سوغاتی خریدن ها؟
بعد الان اکثر بازار سوغاتی ها دست فروشنده های مهاجرها و دست فروش هاست که خب تصور دلار برای خرید اسلحه شدن اون پول یه مقدار غیر معقوله.
پول هتل و هواپیما و اینام که همه در مقابل خدماتیه که داده میشه.
کل پولی که سالانه از طریق توریست ها وارد عربستان میشه در برابر حجم معاملات نفتی عربستان و سرمایه درگردش عربستان در بورسهای جهانی و کارتل های اسلحه و کارای دیگه هیچ هم حساب نمیشه. کلن شاید پول یه هفته فروش نفتشون نشه.
پاسخ:
گردشگری در دنیا صنعتی هست که بعضی کشورها فقط از این طریق دارن اقتصادشون رو می چرخونن. پول هنگفتی این وسط جابه جا می شه.
 البته دوستانی هم در ایران هستن که از بابت حج اوضاع خوبی دارن به همین دلیل هم هست که با تمام مشکلاتی که ما با عربستان داریم سفرهای حج مرتب ادامه دارن.
قبول دارم پول هنگفتی در صنعت گردشگری  جا به جا میشه. ولی پول هنگفت در مقایسه با چی؟ برای چه کشورهایی؟ توسط چه تعداد گردشگر؟ گردش اقتصاد توسط گردشگری یعنی چه جور گردش اقتصادی؟ چند درصد از این گردش های مالی میره تو جیب دولت ها؟
عربستان سالی 6 میلیون توریست داره. فرانسه که رتبه اوله جذب گردشگره 83 میلیون توریست داره. ترکیه نزدیک 40 میلیون.
کل گردش مالیش از ورود گردشگر 20 میلیارده. 20 میلیارددلار سالانه اونم برای کشوری که روزی 1 میلیارد دلار داره نفت میفروشه. یعنی فقط روزی یه میلیارد از نفت درآمد داره. سایر سرمایه گذاری ها و درآمدهاش بماند. 20 میلیارد در مقایسه با 365 میلبارد درآمد سالانه ش صرفن از نفت! واقعن این مبلغ رقمیه؟ بعد از این 20 میلیارد چقدرش خالص میره تو جیب دولشون؟ انقدر هست که بیاد قاتی حساب کتاب خرید اسلحه شون بشه؟
پاسخ:
من فکر می کنم شما سوال رو باید برعکس بپرسی. ما چقدر داریم پول از کشور خارج می کنیم و تو جیب دشمنمون می ریزیم؟ و با این پول چه کارهای دیگه ای می شه کرد؟ پولی که خیلی با برنامه ریزی هم داره به عربستان داده می شه، مثل یک کمک سالانه.
بولوت جان این لینک رو ببین
http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/1299714146254276547
با در نظر گرفتن حداقل ارقام ممکن:
فرض کنیم با خرید سوغاتی و هزینه هتل و هواپیما و رستوران و ... ملت عربستان (اصلا نگیم دولت عربستان!) فقط 1000 یورو به ازای هر نفر درآمد داشته باشد. زوار ایرانی سال 2013 فقط 815 هزار نفر تخمین زده شده اند و شما 800 هزار نفر رو فقط در نظر بگیر
جمع کل عایدی ملت عربستان از زوار ایرانی: 800 میلیون یورو
هزینه ساخت یک نیروگاه بادی 400 مگاواتی: 100 میلیون یورو
هزینه ساخت یک نیروگاه سیکل ترکیبی 1000 مگاواتی 500 میلیون یورو

15 سال پیش توی خیابونهای تهران گداهای انگشت شماری بودند که همگی بزرگسال بودند و الان بچه های سه ساله دارند توی اتوبوس و مترو و خیابان تا ساعت 11 شب گدایی می کنند و کم نیستند بچه هایی بین آنها که مورد تجاوز هم قرار گرفته اند. چطور ممکنه عقل و احساس به آدم اجازه بده اینهمه پول رو خرج سفری بکنه که اقتصاد یکی از بزرگترین دشمنان ایران در منطقه رو تقویت کنه و اونوقت خودمون توی تابستون توی استانهای جنوبی که بعضا دمای هوا به 50 درجه می رسد خاموشیهای برق پیاپی داشته باشیم. به نظر شما اگه دستفروش کنار خیابون توی عربستان وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشه کمکی به اقتصاد اون کشور نشده؟ یعنی این خدایی که اینهمه پیغمبر و کتاب و اصول و دستور رو بهش نسبت میدن رو اگر ببینم می خوام بدونم چطوری جواب اون بچه سه ساله ای که داشت با یه نگاه پر حسرت یه بچه همسن و سالش رو که با پدر و مادرش و عروسکش توی رستوران نشسته بود نگاه می کرد، بده.
چه بسیار حاجیانی که با یک یا چند همراه به این سفر معنوی رفتند ولی اکنون باید بدون آنها برگردند! چه بانوانی که همسرانشان را از دست دادند و چه برادرانی که در سوگ برادرشان نشستند. چه بسیار خانواده‌هایی که برای استقبال از عزیزان خود و انجام مراسم ولیمه، آماده می‌شدند ولی اکنون باید در تدارک پارچه‌نوشته‌های عزا و مراسم سوگواری باشند!
پاسخ:
متاسفانه. خیلی ناراحت کننده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">