سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

ماندن در وضعیت آخر

دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷ ق.ظ

اگر بچه ای بگوید فلان احساس را دارد و در جوابش گفته شود که اینجور احساس کردن «بد» است، یا اگر پدر مادری به کودک خود بگویند «بچه ای مثل تو چه دلیلی دارد غمگین باشد؟» طفل ممکن است تصمیم بگیرد که از آن پس دیگر احساس هایش را بروز ندهد و به اصطلاح «همه چیز را در خودش نگهدارد». اگر احساس های ابراز نشده کودکان را نفی یا مخدوش کنیم، آنها ممکن است از اعتماد کردن به احساس ها و تصوراتشان بترسند و کم کم عادت کنند که احساس های خود را پس بزنند. و بعدها ممکن است انسان هایی «بدون احساسات» شوند. زنی که خود را «بدون احساسات» توصیف می کرد، می گفت: «به دوران بچگی ام که فکر می کنم هیچی یادم نمی آید». دوران کودکی سرشار از احساس ها بوده است. اگر او قرار بود احساس هایی نداشته باشد بنابراین همه دوران کودکی وی هم همراه با احساسهایی که قرار بود داشته باشد دفن شده بود. اما او اعتراف می کرد که احساس خالی بودن می کند.

از کتاب ماندن در وضعیت آخر، امی ب.هریس، تامس ای. هریس، ترجمه اسماعیل فصیح، نشر نو

نظرات  (۲)

۱۷ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۴۳ .: جیرجیرک :.
توی مدرسه و خانواده به ما می گویند قوی باشید و این قوی بودن یعنی کنترل احساسات و بروز ندادنش. اما خاطرم هست دیالوگ فیلمی که می گفت: گریه کن. بروز دادن احساسات امری طبیعی ست و نشانه ی قدرت تو. 
پاسخ:
 متاسفانه تو جامعه ما به احساسات بها داده نمی شه و باعث می شه ما آدم هایی باشیم که نمی دونیم چی می خواهیم. متظاهر می شیم، خودمون رو نمی شناسیم و نمی تونیم خشممون رو کنترل کنیم چون هیچوقت یاد نگرفتیم با احساساتمون چیکار باید بکنیم!
۱۷ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۲۹ محسن رجب پور
کاملاً پسندیدم.
به نظرم این اتفاق برای دختر خیلی سخت است، چون این موجود عزیز باید در آینده برای خانواده‌اش چشمه‌ای از احساس باشد و بر این باورم که مسئولیت رشد احساسی دختر با پدر است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">