سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

ما مردمان ننویس!

دوشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۲۱ ب.ظ

دارم روی  مطلبی درباره خراسان جنوبی و کرمان کار می کنم و برایم عجیب است که با اینهمه کتاب که هر سال منتشر می شود و اینهمه پایان نامه و مقاله، روی بعضی مناطق این دو استان (به خصوص کرمان) چقدر کم کار شده یا اصلا کار نشده است. خیلی از مطالب هم متعلق به سفرنامه های مسافران خارجی یا برخی از افراد در دوره قاجار است که نور به قبرشان ببارد. 

این فرهنگ مکتوب کردنِ تجربیات و از جمله سفرها، کیمیایی است که ما کمتر از آن بهره برده ایم و به نظرم هر کداممان هر جا هستیم و هر کار می کنیم یا از هر شهر و دیاری آمده ایم بهتر است شروع کنیم به مکتوب کردن هر آنچه تا کنون زندگیش کرده ایم. شاید به نظر نیاید ولی همین سال 1397 هم بعدها جز تاریخ می شود و یک نفر مثل من که دارد تحقیق می کند ممکن است به اتفاقات این روزها نیاز پیدا کند. هر چه به سمت شهرهای کوچکتر و روستاها می رویم این نیاز جدی تر می شود. آداب و رسوم، قصه ها، معماری، خوراک، پوشاک، همه چیز، همه چیز مهم است. جالب و البته تاسف آور است که برای پیدا کردن غذاهای محلی استان ها فهمیدم کتاب های خیلی خیلی کمی در این زمینه داریم. درباره پوشاک هم همین طور. برای کشوری با اینهمه تنوع غذایی و فرهنگی و قومیتی آنهم در قرن 21 به نظرم این دست کمی از فاجعه ندارد. 

پ.ن: یک مشکل دیگر هم به نظرم دسترسی به پایان نامه هاست. باید پایان نامه ها قابل خریداری باشند و بتوان از آنها استفاده کرد. چقدر پایان نامه خوب که متاسفانه دسترسی به آنها بسیار سخت یا شاید غیرممکن است.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۷

نظرات  (۴)

سلام
توسایت irandoc.ir برید پایان نامه ها در دسترس هست
جدیدا فکر میکنم همه مطالب پایان نامه ها رو در اختیار قرار میدن
اگر باز مشکلی داشتید خوشحال میشم راهنمایی تون کنم
پاسخ:
بله آشنایی دارم من منظورم کل متن پایان نامه است نه فقط بیست صفحه
احیانا شما تاریخ نمی خونی؟؟؟!!
پاسخ:
:)
نه! ولی خیلی اگه برمی گشتم به گذشته حتما می خوندم.
خوبه که با اینکه تاریخ نخوندی ولی دیدگاه تاریخی داری. 
اما من که تاریخ خوندم و همچنان دارم میخونم اگر به عقب برمی گشتم نمی خوندم چرا؟
چون هیچ بازار کاری نداره و الان ده ساله که دنبال کارم و هیچی به هیچی. دانشگاهی نمی خوندم ولی واسه دل خودم قطعا تاریخ می خوندم
پاسخ:
دنبال چه کاری هستی؟ تا حالا به راهنما شدن فکر کردی؟ منظورم تورلیدریه. 
به نظرم ما خیلی نیاز به آدم هایی داریم که برای گفتن تاریخ به مردم راه های خلاقانه پیدا کنن. کارهای مرسوم به درد مردم نمی خورن. باید تاریخ رو با یه روایت جذاب یا در یک قالب جذاب به گوششون رسوند. اتفاقن ما در حال حاضر خییییلی زیاد به آدم هایی که سواد تاریخی شون رو انتقال بدن نیاز داریم تو ایران.
دنبال یه کاری که بشه زندگی مستقل رو باهاش اداره کرد. یه کار اداری ساده. که بتونم از طرف دیگه به علایم و به تاریخی که دوست دارم ادامه اش بدم برسم. 
راه خلاقانه توی آموزش تاریخ؟؟؟ اونم تو این مملکت؟
واقعیتش اینه که تاریخ رو باید خوند و خوند و خوند. نظر من اینه البته 
پاسخ:
تو همین مملکت بعضیا دارن کارهای خیلی جالبی انجام می دن. باهاشون آشنا بشی حالت بهتر می شه و شاید تو هم دلت خواست ایده خودت رو پیاده کنی. شاید بهتره تو وبلاگم یه کارا و کسانی رو معرفی کنم. ولی یه عده از این آدمایی که خوب دارن کار می کنن راهنمای گردشگری هستن یا تو موزه ها مشغولن. اینا با مردم ارتباط مستقیم دارن و برای همین تاثیرگذارترن. برای شروع به نظرم اگه وقت داشتی این برنامه رو برو: https://www.instagram.com/p/Biz2AIsBHPi/?taken-by=ttga.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">