سورمه

سورمه
سورمه نام شخصیت زنِ کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی است که من اینجا آن را قرض می گیرم.
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

سکسیسم در محل کار

يكشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۵ ق.ظ

این روزها تبعیض را زیاد در محل کار حس می کنم. می بینم که چطور نابلدی ها،اعتراض ها و بدرفتاری های همکاران مرد تحمل می شود اما اعتراض یک همکار زن غرغر زنانه تلقی می شود یا اشتباه کوچکش به این نتیجه گیری بزرگ می رسد که با زنان نمی توان و نباید کار کرد و همه اینها به این نتیجه گیری بزرگتر که زنان نباید کار کنند. جالب است که  می توانیم به خودمان اجازه دهیم که به راحتی حق کار کردن را از جماعتی فقط به دلیل نوع خلقتشان بگیریم.


امروز  به این مطلب برخوردم و با توجه به حال و روز این چند وقت ترجمه اش کردم. این مقاله احتمالن نشان می دهد همه جای دنیا آسمان کم و بیش همین رنگ است با این تفاوت که یک جا اصل مساله زیر سوال است و هر روز برایش کار علمی و عملی انجام می شود و هرگز کسی نمی تواند به این صراحت هر روز و حتا هر ساعت حق کار زنان را به طور کلی زیر سوال ببرد و در جای دیگر حکومت، قانون، جامعه و خانواده همداستان می شوند تا حق آدم ها را ازشان بگیرند و در مغزشان اینطور فرو کنند که درستش همین است و ذات زندگی و زن ها و مردها و خلقت این است و همه چیزهایی که لابد شما بهتر از من می دانید و هزاران بار شنیده اید.


 
سکسیسم در محل کار شما زنده و سالم است


این تابستان مثل قبل دخترم را چندین بار با خودم سرکار بردم. همکار(زن)  به تفاوت برداشت همکاران نسبت به زمانی که او فرزندش را سرکار آورده بود اشاره کرد (ما هر دو پروفسور کالج هستیم در نتیجه عجیب نیست که وقتی در دفترمان مشغول تحلیل داده هستیم فرزندمان با کامپیوتر بازی کند). اما وقتی من دخترم را سر کار بردم افراد زیادی فکر کردند کار قشنگی است و وقتی همکارم این کار را کرد آن را «نامناسب» دانستند (با این منطق که «چرا این زن بلد نیست نگهداری از بچه اش را مدیریت کند»). این جریان باعث شد به انواع شایع دیگر سکسیسم که به طور مرتب در محیط کار اتفاق می افتد فکر کنم.


ما اخیرن بحثی پیرامون لباس مناسب برای کارکنان دانشجو داشتیم. تمرکز آن کاملن روی دانشجویان زن و زمان هایی بود که آنها لباس «نامناسب» می پوشند. قطعن پسرها و دخترها هردو می توانستند لباس های کاملن غیر رسمی و معمولی برای کار انتخاب کنند، اما ما اینجا راجع به لباس های تحریک آمیز از نظر جنسی حرف می زنیم، و این تنها درباره زنان است. هیچوقت مردی را «فاحشه» صدا نمی زنند.


همکاران من از تحصیلات عالی برخوردارند و حرفه ای رفتار می کنند. آنها احساس قدرت می کنند و اکثرشان می توانند هنگام خشم رک و بی پرده باشند. اما وقتی همکاران زن کم تحمل، جسور یا زودرنج اند تغییر کوچکی اتفاق می افتد. اغلب به راحتی با مردان با  واژه هایی مانند «متکبر»، «بدخلق» یا «غیرعادی» کنار می آیند اما همانطور که همکارم در درس جنس و جنسیت می گوید معادلی برای کلمه «سلیطه» برای مردان وجود ندارد.


رشته ای از پژوهش ها راجع به رهبری وجود دارد که نشان می دهد چطور رهبران زن و مرد متفاوت درک می شوند، و حقیقت این است که زنان در مقام رهبر باید به  استانداردهای بالاتری برسند. در نتیجه زنان کمتری به رده های بالا دست می یابند.


اغلب مواقع می بینم که همکاران زن متهم به رفتار بد یا نامناسب  می شوند در حالیکه همتایان مرد آنها همان رفتارها را انجام می دهند و به راحتی با آنها مدارا می شود. باید تایید کنم که «امتیاز مرد بودن» اغلب بر چشم انداز من سایه می اندازد و من این تفاوت های کوچک (و نه چندان کوچک) که سکسیسم باعث آنهاست را نمی بینم. اما همه ما باید نسبت به  رفتارمان آگاه تر باشیم و  برای داشتن برخورد برابر با زن و مرد تلاش کنیم.


رونالد ای. ریجیو

نظرات  (۲)

۲۶ مهر ۹۴ ، ۱۸:۰۱ انانیمس ...
خیلی وقتا بیخود این چیزا رو میندازیم گردن مردا و جامعه ی مرد سالار! خود ما زنا پشت هم رو بیشتر خالی میکنیم!
پاسخ:
زن ها هم از نظر تربیتی مثل مردها با این تفکر بزرگ می شن که مرد بهتر می تونه هر کاری رو انجام بده. چرا انتظار بیشتری ازشون داریم؟ به خصوص که در اکثر خانواده های ایرانی احترام کمتری هم دیدن و اعتماد به نفس کمتری بهشون داده شده نسبت به پسرها و استقلال  مالی کمتری هم دارن
سورمه جان درست می گی نباید انتظار زیادی از زنان داشت بلاخره اونها محصول تربیت همین جامعه هستند. من نگاه جنسیت زده رو توی مردان ضعیف و بیسواد (منظورم واقعا بیسواده و این می تونه شامل کسانی که مدارج عالیه تحصیلاتی رو طی کرده اند هم باشه) و بی فرهنگ و کم هوش دیده ام. موارد خیلی کمی که دیده ام مردان مقابلم نه به عنوان یک زن که به عنوان یک انسان با من برخورد میکنند، همگی مردانی بوده اند باهوش و با فرهنگ و بسیار توانا و با سواد. مردانی که برای تخریب همکاران زن خود رو به جملات جنسیتی می آورند متوجه نیستند که ضعف فرهنگی خود را به بدترین شکل ممکن آشکار می کنند. حدود دو سال توی یک شرکتی کار کردم که رییسش ادعا داشت که بسیار فرهیخته است و مدافع حقوق زنان! منتهی رفتار هایی که با خود من در زمانی که کس دیگری توی اتاقش نبود، داشت با رفتارهاش جلوی دیگران زمین تا آسمان تفاوت داشت و این دورویی و بی فرهنگی این آدم باعث شده بود که طاقت دیدن ریختش رو نداشته باشم. نکته جالبی رو که از کار کردن توی اون شرکت فهمیدم این بود که:
سوای سطح تحصیلات و امکانات مادی و ... سطح شعور و فرهنگ مدیر عامل و رییس هیات مدیره اون شرکت درست به اندازه سطح شعور و درک آبدارچی شرکت بود که تحصیلات دیپلم هم نداشت و مثل آقایون سالی 6 بار سفر خارج نمیرفت و خونش زعفرانیه نبود! و آخر کار برای اون آبدارچی که کسی برای همون حداقل سطح درکی که داشت کمکش نکرده بود و همه زندگیش به کار و زحمت گذشته بود احترام بیشتری قایل بودم (با وجود همه نفهمی ها و آزار دادن هاش)
پاسخ:
متاسفانه دقیقن همینطوره که مى گى

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">